Kody QR w roli przyprawy

Iwona Moczydłowska:

 

Kody zagościły już na szkolnych gazetkach, plakatach, kartach pracy, w prezentacjach. Są w klasach, w bibliotece, na korytarzach i ścianach, na oknach; w przedszkolach i liceach, na różnych przedmiotach…

Uczniowie je uwielbiają, bo nareszcie jest okazja do legalnego używania w szkole komórek. Nauczycieli, którzy potrafią włączyć je w proces lekcyjny,  bez przesady można określić mianem innowacyjnych.

Spróbuj więc i Ty.

 

 

Jeśli jesteś w tej dobrej sytuacji, gdy zapewniony jest dostęp do wi-fi oraz mobilnego sprzętu używaj kodów QR podczas lekcji do takich aktywności, jak np.:

  • burza mózgów, dyskusja, zadawanie pytań, komentowanie, np. z wykorzystaniem TodaysMeet, 
  • szybkie anonimowe głosowanie,
  • ćwiczenia interaktywne,  
  • wspólne tworzenie treści, np. każda grupa tworzy swój slajd w prezentacji Google.    

Podczas lekcji bez dostępu do wi-fi, wykorzystaj funkcję kodowania tekstu: 

  • do nauczania słownictwa  (np. rozwieś w klasie karteczki ze słówkami i kodami, w których ukryte są ich odpowiedniki w języku docelowym, ewentualnie definicje),
  • do zadań typu Jigsaw, których celem jest porządkowanie kolejności zdań lub większych fragmentów,
  • w grze terenowej typu Scavenger Hunt albo Treasure Hunt,
  • do ewaluacji zajęć, np. z QR-kodową kostką .

Zadając pracę domową możesz ułatwić życie uczniom, którzy posiadają smartfony i/tablety, czyli prawie wszystkim. Wyświetl dla nich tablicy interaktywnej, albo innym ekranie kod do:

  • aplikacji, w której tworzysz zestawy słówek do opanowania przed nową lekcją albo przed sprawdzianem, np. Quizleta, 
  • filmu, który mają obejrzeć w ramach lekcji odwróconej,

 

 

Write a comment

Comments: 2
  • #1

    Agnieszka Cymbor (Friday, 18 August 2017 10:37)

    Ja pierwszy raz skusiłam się na użycie QR kodów w ubiegłym roku, z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych. Stworzyłam krzyżówkę konkursową związaną z krajami europejskimi a pytania do niej ukryłam w QR kodach właśnie. Kody poprzyklejałam na korytarzu, na jednym pietrze. Uczniowie zainteresowani wzięciem udziału brali z parteru czystą wersję krzyżówki, instrukcje zrobione były ręcznie (mam uzdolnioną pod tym względem koleżankę, która je przedstawiła w bardziej kreatywnej wersji) i przyklejone do ścian w kilku miejscach w szkole. Muszę przyznać, że bardzo ciekawie wyglądały grupki nastolatków 'robiące zdjęcia' ścianom i drzwiom ;) Wklejam linka do krzyżówki, gdyby ktoś chciał skorzystać: https://drive.google.com/drive/folders/0B0m4ehq2ryv_enN6WFVKc1ZoMEU?usp=sharing

  • #2

    Kasia Drabarek (Thursday, 24 August 2017 10:55)

    Kody QR zaczęłam wykorzystywać w ubiegłym roku i muszę przyznać, że robią furorę wśród uczniów.
    Sprawdzone jako:
    - zakodowany link do prac domowych na Quizlet, LearningApps dla uczniów, którzy nie mieli jeszcze swoich kont ;), jako link to stron www, blogów.
    - rozgrzewka językowa w formie ukrytych kodów w klasie z nowym słownictwem, odczytywanie kodu przez ucznia np. z czasownikiem a następnie przedstawienie go klasie za pomocą gestów, kiedy reszta klasy ma odgadnąć jakie to słowo - mogą być to słowa z poprzedniej lekcji, a takie ćwiczenie będzie wtedy traktowane jako powtórzenie materiału
    - przydział zadań do wykonania indywidualnie lub w grupach: np. ćwiczymy Present Simple i przygotowujemy tyle kodów ilu mamy uczniów, każdy z innym zdaniem do przekształcenia w pytanie lub przeczenie. Każdy uczeń pracuje nad swoim przykładem, a następnie prezentuje odpowiedzi na forum klasy lub nauczyciel indywidualnie sprawdza wykonanie zadania
    - oczywiście gra terenowa: Polecam ;) W naszej szkole SP6 Siedlce pod koniec roku szkolnego uczniowie mieli za zadanie odnaleźć kody kreskowe QR umieszczone na terenie szkoły, które zawierały wskazówki oraz litery potrzebne do rozwiązania ostatniego zadania. Wszystkie wskazówki dotyczące miejsca, gdzie znajduje się kolejny kod były w języku angielskim, a do odczytywania kodów QR uczniowie wykorzystywali aplikacje do odczytywania kodów na telefonie komórkowym lub tablecie. Było edukacyjnie, sportowo, z wykorzystaniem TIK, a do tego bardzo wesoło :) Zapraszam do obejrzenia wizualizacji na blogu: http://englishforsp6siedlce.blogspot.com/2017/06/podchody-po-angielsku-hare-and-hounds.html
    -forma podziękowania 1) za pracę na lekcji w młodszych klasach. Przed lekcją przygotowałam imienne podziękowanie, a moi najmłodsi uczniowie samodzielnie odczytywali wiadomość skierowaną specjalnie do nich, co sprawiało mi dużo przyjemności. 2) za przybycie na lekcję otwartą dla nauczycieli ;)
    - uatrakcyjnienie np. zaproszenia na lekcję otwartą - możemy dołączyć kod z zakodowaną informacją (może być mapka) jak dojść do klasy, z planem lekcji, czy pytaniem, na które odpowiedź zaproszone osoby znajdą uczestnicząc w lekcji.

    Kody QR są również chętnie wykorzystywane w projektach eTwinning
    - możemy np. przygotować kod QR z adresem internetowym szkoły na zdjęciu
    - uczniowie mogą zakodować zadanie lub pytanie do uczniów ze szkół partnerskich, w tej samej formie mogą udzielać odpowiedzi lub zakodować link do wykonanego zadania.
    Zapraszam do przeczytania postu, w którym znajdziecie zarówno przykłady jak również spis ciekawych generatorów kodów http://kdrabarek.cba.pl/plickers-i-qr-kody/qr-codes/